Jönköpings kommun introducerar en sms-tjänst för att snabbt nå ut med information vid akuta vattenläckor, planerade vattenavstängningar och rekommendationer om vattenkokning. Detta meddelar kommunen via sin hemsida.
Den nya tjänsten, som börjar användas den 10 januari, ska göra det enklare för invånare att hantera plötsliga störningar i vattenförsörjningen.
– Vattenläckor och avstängningar kan skapa stora problem i vardagen. Därför är det viktigt för oss att snabbt nå ut med information, så att våra invånare kan förbereda sig, säger Annica Snäll, kommunikationschef i Jönköpings kommun, i ett pressmeddelande.
ANNONS
Sms-tjänsten kompletterar kommunens hemsida där liknande information också publiceras.
Snabbare information
Tjänsten är utformad för att ge snabb och riktad information till dem som bor eller arbetar i det område som påverkas av en vattenincident. Sms skickas ut vid akuta händelser eller planerade avstängningar, vilket gör det möjligt för invånare att anpassa sin vardag.
– Målet är att förenkla för våra invånare och bidra till en tryggare vardag, säger Annica Snäll.
Roger Rohdin, chef för kommunens VA-avdelning, betonar vikten av snabb information.
– Med omkring 150 vattenläckor och avstängningar varje år är det här ett effektivt sätt för oss att nå ut till berörda. Vi hoppas att det bidrar till ökad förståelse när vattnet i kranen plötsligt försvinner, säger han.
Första sms:et skickas ut den 10 januari
Premiärutskicket görs fredagen den 10 januari, då invånarna får ett informations-sms från avsändaren ”JKPG kommun”. De som inte får något meddelande kan registrera sig själva eller sin verksamhet via kommunens hemsida.