Kommunen har hävt avtalet med ett omsorgsbolag som haft godkännande som hemtjänstutförare sedan 2021. Beslutet gäller med omedelbar verkan och motiveras med allvarliga brister i hur företaget hanterat sekretess, dokumentation och digitala system.

Enligt kommunen har personalen hos bolaget använt privata mobiltelefoner och appen WhatsApp för att kommunicera om kunders personliga uppgifter – inklusive namn, adresser, medicinlistor och till och med bild på en avliden kund. Denna typ av kommunikation är i strid med både tystnadsplikten och dataskyddsförordningen (GDPR), då den sker utanför de säkra verksamhetssystem kommunen tillhandahåller.
Kommunen pekar även på att bolagets personal inte själva dokumenterat i de digitala journalsystemen, utan istället skickat information till chefer som skrivit in den. Det har enligt kommunen inneburit en betydande kvalitetsrisk.
Hemtjänstföretaget får fortsätta utföra sina uppdrag fram till den 23 april 2025, eller tills alla kunder hunnit välja ny utförare.